mhi - کینگ کمپ ژیلت کیست ؟ | پیشگام محصولات یکبار مصرف در جهان

کینگ کمپ ژیلت کیست ؟ | پیشگام محصولات یکبار مصرف در جهان

کینگ کمپ ژیلت  کارآفرین سازندة دستگاههای اصلاح صورت، موفقیت خودرا مرهون ساخت روزمرة دستگاههای جدید و توسعة آنها میداند. تحقیقات ژیلت شش سال به طول انجامید. تلاشهای او سرانجام به بار نشست . از کینگ کمپ ژیلت به عنوان فردی یاد میشود که خالق محصولی است که هر روزه جمعیت انبوهی از آن استفاده می کنند. نه تنها او پیشگام بازار محصولات یک بار مصرف است، بلکه توانسته قدرت خود را در جهان حفظ نماید.

کینگ کمپ ژیلت
 

کینگ کمپ ژیلت  کارآفرین سازندة دستگاههای اصلاح صورت، موفقیت خودرا مرهون ساخت روزمرة دستگاههای جدید و توسعة آنها میداند. او آنقدر به محصولاتش اعتماد داشت که در سال 1901 شرکت¬ ریش¬تراش¬های ایمن را بنا نهاد. او در نخستین سال فعالیتش، 51 ریش¬تراش و 168 تیغ خودتراش فروخت. تا سال 1905، این تعداد به 250 هزار دستگاه ریش¬تراش و 100 هزار تیغ خود تراش رسید. بخشی از موفقیت ژیلت، به دلیل نگرش مدرن او در مورد آیندة این نام تجاری بود. ترسیم عکس او بر روی تیغ¬های یک بار مصرف، باعث شهرت او در سراسر جهان گردید. با توجه به اینکه او قصد داشت نظریه-های اجتماعی خود را در سراسر جهان اشاعه دهد، خودتراش¬های ژیلت بهترین ابزار برای این کار بودند که بخش اعظم مردان جهان را متوجه خود ساخته بودند. 

 

1855.    تولد
1871.    آتش¬سوزی در کارگاه خانوادگی ژیلت
1890.    دستیابی به چهار پروانة ساخت
1894.    نگارش کتاب انحراف انسان
1895.    کار برای سک سازندة درپوش¬های چوب¬پنبه¬ای بطری
1901.     تشکیل شرکت ریش¬تراش¬های ایمن توسط ژیلت و امری نیکرسون 
1903.    تولید نسل جدیدی از ریش¬تراش¬های ایمن
1904.    شرکت ژیلت توانست پروانة انحصاری ساخت تیغ¬های ریش¬تراشی دو لبه را اخذ کند که تولید آنها تا به امروز ادامه یافته است.
1905.    فروش 12 میلیون ریش¬تراش با درآمدی معادل 90 هزار دلار
1915.    فروش هفت میلیون ریش¬تراش در سال.
1932.    درگذشت. 

 

پیشینه و ظهور شرکت ژیلت


کینگ کمپ ژیلت در خانه¬ای نوآور و در شهر فوند دو لاک  واقع در ویسکونزین  متولد شد. پدر او یک مخترع بود و مادرش کتاب¬های آشپزی را بر اساس سال¬ها تجربه-اش در این زمینه می¬نوشت. وقتی ژیلت چهار ساله بود، خانواده¬اش به شیکاگو نقل مکان کردند تا یک شرکت کوچک سخت¬افزاری تأسیس کنند. متأسفانه این کارگاه در اثر یک آتش¬سوزی بزرگ نابود شد و در سال 1871 خانوادة او دوباره نقل مکان کرد و این بار به نیویورک رفت. 


ژیلت به عنوان یک فروشندة سیار مشغول به کار شد. ژیلت دوست نداشت فقط فروشنده باشد بلکه   می-خواست خودش سازندة کالاها باشد. تا سال 1880، جمعاً او چهار پروانة انحصاری ساخت به دست آورد. در سال 1895، او برای مردی شروع به کار کرد که درپوش چوب-پنبه¬ای بطری¬ تولید می¬کرد.  او یک راهنمایی خیلی ساده به ژیلت کرد: «چیزی که مردم از آن استفاده می-نمایند را تولید کن و سپس آن را دور بیانداز.» ژیلت این راهنمایی را گوش کرد و به سراغ تولید تیغ-های ریش¬تراشی رفت.
در آن زمان، مردان از تیغ¬های دستی برای اصلاح استفاده می¬کردند. البته تیغ¬هایی که ژیلت تولید کرده بود هنوز معایبی داشتند. او باید مرتباً تیغ-هایی با کیفیت تراش بهتر و سریع¬تر ارایه می¬کرد. او ایدة جالبی داشت. آیا این امکان وجود داشت که در ریش¬تراش از یک تکه فلز تیز استفاده شود؟ اگر چنین محصولی به بازار می¬آمد، می¬توانست تحولی را در این عرصه باعث شود.

لحظات مهم  شرکت ژیلت


او برای اینکه بتواند تیغ هایی ایمن بسازد، به سراغ متخصصان متالوژی در انستیتو فن آوری ماساچوست رفت. آنها به ژیلت اطمینان دادند که عملی کردن ایدة او غیرممکن است. ژیلت که مأیوس نشده بود، تلاش کرد تا افراد دیگری را بیابد و ایده اش را با او در میان گذاشت. آن فرد، امری نیکرسون بود که اتفاقاً در انستیتو فن¬ آوری ماساچوست تحصیل کرده بود. 


تحقیقات ژیلت شش سال به طول انجامید. تلاشهای او سرانجام به بار نشست و او همراه با نیکرسون، اقدام به تاسیس شرکت ریش¬تراش¬های ایمن در سال 1901 نمود. در سال 1903 تولید تیغ¬های جدید آغاز شد. در سال 1904، او این شرکت را به شرکت ریش¬تراش¬های ایمن ژیلت تغییر نام داد و پروانة انحصاری محصولی جدید را اخذ کرد. فروش اولیه ناامیدکننده بود. پس از تبلیغات گسترده در مجلات و روزنامه¬های ویژة مردان در ایالات متحده و اروپا، شرایط بهتر شد. تا سال 1906، 12 میلیون خودتراش با درآمدی معادل 90000 دلار به فروش رسیدند.

 
با توجه به اینکه درصد بالایی از جمعیت جهان متقاضی این بازار بودند، باید روش¬های جدیدی به کار گرفته می¬شدند. رقبا نیز با نسخه¬هایی اصلاح شده از محصولات ژیلت به بازار آمدند. ژیلت در اکثر مواقع، با خرید محصولات رقبا به آنها و تقلیدهای آنان پاسخ می¬داد. در ضمن او همچنان به نوآوری¬هایش ادامه می¬داد. در سال 1904 او تیغ¬های دو لبه را معرفی کرد. به کمک این محصول بود که ژیلت در سراسر ایالات متحده شناخته شد. 
اگرچه خودتراش¬های ژیلت باعث شدند که کینگ کمپ ژیلت به یک میلیونر تبدیل شود اما او همچنان دست از کار نمی¬کشید. او دیدگاه¬های فلسفی و سیاسی بسیاری قوی داشت. با این پشتوانة مالی، حالا او قادر به تجارت در آمریکای شمالی بود. او نگرشی ایده¬ال¬گرایانه در مورد همکاری¬های جهانی داشت و با توجه به موفقیت-هایی که کسب کرده بود، تلاش کرد تا به این نگرش خود جامة عمل بپوشاند. 


ژیلت کتاب¬های زیادی را برای بیان نگرش¬هایش به رشتة تحریر درآورد که نخستین آنها کتاب انحراف بشر (1894) بود و به قبل از اختراع خودتراش¬های او می-پرداخت. در واکنش به آلودگی گسترده و توسعة عنان گسیختة شهری که ناشی از انقلاب صنعتی بود، او اقدام به برنامه¬ریزی شهرهایی عاری از آلودگی کرد. در این نگرش رؤیایی، یک شرکت باید تمام تولیدش را با همة شهروندان که به عنوان سهامداران آن بودند، تقسیم می¬کرد. او چنین نوشته بود: «در این محیط، خودخواهی موضوعی ناشناخته است و جنگ فقط متعلق به بربریسم گذشته است.»

نتیجه ژیلت


تلاش های ژیلت در زمینة برنامه ریزی اجتماعی عملاً نتیجه¬ای نداشت. در سال 1929، بازار سهام از هم پاشید. تقلیدهای گسترده از محصولات ژیلت، آیندة او را تحت¬الشعاع قرار دادند. او سال¬های پایانی عمر خود را صرف استخراج نفت از سنگ¬های رستی کرد. سرانجام، در سال 1932 و بدون اینکه موفقیتی در این زمینه به دست آورد، چشم از جهان فرو بست. البته شرکت ریش¬تراش¬های ایمن ژیلت به کار خود ادامه داد. این شرکت محصولات دیگری همچون کرم¬های ریش¬تراشی و کرم¬های ضد تعریق را نیز تولید و به بازار ارایه کرد. 


از کینگ کمپ ژیلت به عنوان فردی یاد میشود که خالق محصولی است که هر روزه جمعیت انبوهی از آن استفاده می کنند. نه تنها او پیشگام بازار محصولات یک بار مصرف است، بلکه توانسته قدرت خود را در جهان حفظ نماید. او فردی بسیار مشهور است که کمک شایانی به بازار محصولات مصرفی کرده است. این امر به شرکت او کمک کرده و هم اکنون شرکت ژیلت در رأس بازار خود قرار دارد. 

 

برای اطلاعات بیشتر

کتب:


کینگ ژیلت: یک مرد و دستگاه اصلاح اعجاب¬انگیزش، راسل آدامز ، 1978
سفر ژیلت به رهبری جهانی، گوردون مک¬کیبن ، 1997

وب سایت:


www.gillette.com: شرکت ژیلت

 

پندها 

«در مورد یک ایده فقط با کارشناسان و کمیته ها تحقیق نکنید. خودتان آن را اجرا کنید تا ببینید آیا کارآیی دارد یا خیر.» کنت ایورسون

 
«یک ایده می تواند بسته به استعدادی که آن را ابراز داشته، هرز یا خارق العاده باشد.» ویلیام برنباخ
 
 

نظرات
دیدگاه ارسال کنید